viernes. 19.04.2024

Llenas y secas

Y tamién desisti el dineru negru y las recalificacionis del terrenu cumu negociu inlegal, y si no, inligítimu, ya que quin jaz la Lei jaz la Trampa.

mugu190919Seca sitimbriega | edc

1.-El Castor es cunucíu por alteriá-l estáu de los ríos enos que vivi. Pa lo jacer cumu es dibíu, tien d'escoger ríos con muchu arboláu enas urillas. Va tirando árbulis que arréu esgandia y colos troncos y quimas que saca custruyi una represa que aluegu revoca con barru. Tien de cunsiguir acanzar un güen calu y pa ello gasta muchísima maera y amira por llevá-l livel bien igualáu. El Castor echa muchu ratu nel caltenimientu de la represa, revisando el livel de cuntinu, y en cuantas vei un purtillu lu arrepara, ya que un purtillu echa abaju tul trebaju que li llevó acanzar esa difiriencia de livel entri lo abora esportilláu y el calu que la represa tuvo de manu.

2.- El Ser Humanu tamién alteria los ríos, y de dellas maneras. La una es jaciendo cumu el Castor: represa el ríu cuidando de jacé-l bordi de la represa al mesmu livel. La otra es contreminándolu, ya sea con ispirdicios y basura, ya varciando n'él cualisquier clas de líquidu venenosu.

El Pántanu del Ebro acabó cola mayuría de la mijor tierra de la llana de La Vilga

3.- Tenemos dellos ejemplos bien cerca del tratu que li da al ríu el Ser Humanu, y col ríu, a sí mismu: el Pántanu del Ebro acabó cola mayuría de la mijor tierra de la llana de La Vilga, y cubrió pueblos cumu Medianedo. Otru pántanu, el de Alsa, anagó la vega d'Aguayu. La empresa Saltos del Nansa jezo lo que li dió la gana col ríu, que por falta de un pántanu tien dos: La Cuílla y Palombera.

Si hablamos de contreminar, el Saja de Torlavega cabaju tien mas metalis pesaos que la Ría de Bilbáu, sigún ciertu istudiu de jaz unos años. Y toos los de la manu de Torlavega arrecordamos la estampa ena playa de La Concha, en Suancis, con bolas de bollu duru que arrodaban por tul sableru. De la otra manu de la ría, la playa del Marzanu en Cuchía, comparciaba aquél color marrón de café negru aguachináu. Anguna genti se bañaba n'ello inclusu colos críos, y tul mundu lo viía con normalidá, la mayuría pensando que mijor juera no metese allá.

4.- Dijo Goebbels que una mintira que se ripiti muchas vecis acaba resultando cumu una verdá; ni dibió ser el primeru que lo pensó, ni muchu menos el primeru que lo puso en prática. Jueraparti, ispués de muertu Goebbels entá es una costanti cutiana.

Cualisquiera que sepa un pocu sabi que l'augua es lo que mina las montañas y tamién quin iguala las vegas

5.- Desisti una carrera –se puei jacer ena Universidá de Cantabria– que se llama Geografía. Cualisquiera que sepa un pocu sabi que l'augua es lo que mina las montañas y tamién quin iguala las vegas, enrasando en llanu lo que lis arrancó en pindiu. Sigún sea la llena será la terraza: las unas pasan caa pocu y enrasan las urillas del ríu; las otras quedan mas altu siendo las primeras las que el ríu enrasa y renueva caa pocos años y las mas alejaas del ríu las que jacin las llenas mas desageraas.

6.- Cualisquiera que sepa un pocu de Geografía sabi, polo tantu, que el ríu es igual de ríu cuandu lleva poca augua en veranu u cuandu cuasi que no lo lleva (lo que llamamos una seca), que cuandu lleva muchu n´hibiernu u primovera, u lleva tantísimu que se sal del calci (lo que llamamos una llena).

7.- Tenemos unas estitucionis que se encargan de llevá-los ríos: las Confederacionis hidrográficas. No lis debi faltar pricísamenti genti con cunucimientu de geografía.

8.- Desistin (de un tiempu acá) los ahuntamientos, y éstos no tienin a dingún geógrafu ena plantilla.

9.- Desistin las costrutoras, que tampocu debin tener, se conoz, dingún geógrafu ena plantilla.

10.- Y tamién desisti el mangonéu. Y los trafallonis. Y los bardalis.

11.- Desistin las licencias d'obra. Dihí sacan dineru los ahuntamientos. D'esi arti, a mas custrucionis, mas dineru que recaudar.

12.- Y tamién desisti el dineru negru y las recalificacionis del terrenu cumu negociu inlegal, y si no, inligítimu, ya que quin jaz la Lei jaz la Trampa.

Cuandu dicin sucio o que se deben limpiar los cauces de lo que hablan es de tirá-los árbulis

Dichu esto, ya se puei entrar al asuntu: hai llenas en dellos sitios y dañan casas, cuadras y cochis. Los medios de cumunicación sacan los efeutos de la llena y la queja es siempri la mesma, cumu si tul mundu llevara un guión diprindíu: Los ríos están 'sucios'. Los rios que están sucios lo están tul añu, peru no se salin de madri tul añu. Es mas, cuandu más contreminaos están es cuandu menos augua llevan. Cuandu dicin sucio no hablan de suciedá, que vistu está que la sociedá y la suciedá se llevan bien. Cuandu dicin sucio o que se deben limpiar los cauces de lo que hablan es de tirá-los árbulis. Los árbulis son los que lo jacin mal n'esti cuentu, y los que pagan la culpa de ber custruíuse ondi no se dibía. El costrutor gana, l'ahuntamientu gana, y no pocas vecis y a campanos tapaos, el pulíticu manganti gana. Y qué jacin las estitucionis con esto, dimpués de que los medios de cumunicación digan que la culpa es de los árbulis? Lo que jacin es pidili a la Confederación que limpie los calcis y encalci los ríos.

Cuesta creer que el cumún de la genti sea tan inoranti, u ramalei d'esa manera, porque una urilla llena d'árbulis no represa un ríu. Y cuatru árbulis u cuarenta, no represan un ríu. Lo sabi cualisquier Castor, y dibía sabelo igual u mijor cualisquier Ser Humanu. Un Castor, n'un ríu colas urillas astraas d'arbuláu, tien de trebajar duru y costanti pa que l'augua suba de livel. Bien se vei que cuandu hai llena, y mas cuantu mas gorda sea, l'augua cuerri bien ligeru y no se estanca cumu si bieran represaulo.

Peru bien se vei tamién que el moelu de ciudadano necesariu pa que un manganti recalifiqui, y otru custruya ondi li dé la gana, y toos ensembli li echin la culpa de que las casas se anaguin a cuatru u cuarenta alisas. es un ciudadanu tochu y duendu que critica lo que los amos li dicin que critiqui, masque tenga de jacer un isjuerzu pa no veer lo que salta a la vista. Llenas de ríos, y secas de celebros.

Peru vae, que pensarán lo que lis mandin, eso sí, cumu cosa suya.

Llenas y secas